Rozkvetlé jaro – jarní činnosti v MŠ

Téma: Březen měsíc knihy, předjaří v přírodě

 

Dílčí cíle

Probouzení zájmu o čtené slovo, seznamování s dětskými hrdiny, autory a ilustrátory. Zapojování dětí do příběhu – pokusy o dramatizaci, o napodobování, dokončování příběhů dle vlastní fantazie. Vyhledávání informací v knihách. Utváření správných návyků při manipulaci a při práci s knihou.  Seznamování s tradicemi jara – Velikonoce (setí osení, koleda). Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Pozorování probouzející se přírody – poznávání  a pojmenování prvních jarních květin, první hmyz a přílet ptactva z teplých krajin.

 

Akce mateřské školy

  • MTU – Malý vodohospodář
  • Dětský úsměv
  • Dravci
  • Fotograf
  • Exkurze do přírody
  • Život pod vodní hladinou
  • MTU – Malý energetik
  • Čarodějnice v MŠ

 

Pohybové a manipulační činnosti

  • Pohybové hry na přání dětí „Den plný her“.
  • Manipulace s míčem, koulení „Na Ludvíka“.
  • Pohybová hra „Na kukačku“.
  • Pohybová chvilka „Kuba řekl“- změna poloh.
  • Hra s dřevěnými loutkami. Procvičování svalů ruky.

 

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Výroba leporela dle četby z knih donesených dětmi. Učit rozvrhnout děj v ploše.
  • Malba temperou, stříhání, lepení „Sněženky“.
  • Starší děti – opis předepsaných tvarů, učíme se psát své jméno.
  • Mladší děti – pokus o nápodobu vzoru.
  • Výroba jarní dekorace s přírodninou „Hnízdečka“. Kolektivní práce.
  • Hra s magnetickou stavebnicí.
  • Recyklace, výroba květníku na osení z plastové lahve.
  • Stříhání, lepení. „Velikonoční dekorace“.

 

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění

  • Poznávání a rozeznávání kladných a záporných vlastností u postav.
  • Učíme se správnému zacházení s knihou.
  • Vysvětlování pojmu autor, ilustrátor.
  • Vysvětlování pojmu leporelo.
  • Námětová hra „Na pošťáka“. Učit děti znát svoji adresu.
  • Geometrické tvary, poznávání a pojmenování geometrických tvarů. Hra s dřevěnou stavebnicí.
  • Procházka po okolí. Pozorujeme změny v přírodě souvisejícím s příchodem jara.
  • Osvojujeme si podmínky pro růst rostlin. „Setí osení“.
  • Četba z knihy „J. Lada Dětem“ – rozhovory o velikonočních tradicích.

 

Řečové, jazykové činnosti. Rozvoj paměti.

  • Krátký poslech četby.
  • Opakování písní o zimě s pohybem.
  • Ukázky četby z knih donesených dětmi, prohlížení, rozhovory.
  • Vyprávění děje pohádky dle obrazového materiálu.
  • Pokus o dramatizaci známé pohádky „O řepě“. Částečná nápodoba postav. Verbální i neverbální.
  • Poslech četby z knihy bajek.
  • Práce s básní „Semínka“. Vysvětlení textu, rozklad slov na slabiky vytleskáváním, poznávání hlásky na počátku slov a částečný nácvik.
  • Četba veršované pohádky „Zvířátka a loupežníci“.
  • Opakování písní o jaru.
  • Částečný nácvik písně „Sněženka“.
  • Částečný nácvik velikonoční koledy „Koleda, koleda jarní trávo“
  • Práce s básní „Semínka“. Vysvětlení textu, rozklad slov na slabiky vytleskáváním, poznávání hlásky na počátku slov a částečný nácvik.

 

Předmatematické činnosti

  • Řazení obrázků dle dějové posloupnosti.
  • Přiřazování množství předmětů k symbolům čísel.
  • Společenská hra „Rybičky“
  • Vyhledávání synonym.

 

Rozvoj smyslového vnímání

  • Rozvoj sluchového vnímání „Na kukačku“.
  • Vyhledávání shodných tvarů dřevěná mozaika.
  • Společenská hra „Postřeh“.

 

Téma: Když všechno kvete

 

Dílčí cíle

Seznamování s charakteristickými znaky jara, se zvyky a obyčeji v jarním období. Rozvoj poznatků o životě zvířat na statku, jejich pojmenování a význam jejich chovu. Poznávání života ve vodě a v jejím okolí, vysvětlování pojmů – vodní živočichové, obojživelníci. Jejich poznávání a pojmenování.  Rozšiřování poznatků o dopravě (dopravní prostředky, dopravní značení, bezpečnost v dopravě, možná nebezpečí).  Rozvoj smyslového vnímání. Uvědomování si důležitosti pohybu pro zdravý vývoj. Upevňování citových vztahů ke svým blízkým a pocit sounáležitosti s rodinou. Rozšiřování poznatků o přírodě, pozorování kvetoucí přírody (krása a vůně květů, život na louce, práce na zahrádce, pojmenování některých druhů rostlin a podmínkách jejich růstu).  Rozvíjení schopnosti sebeovládání, ohleduplnosti, pohotové reakce, dodržování pravidel a rozvíjení pohybových schopností a dovedností při pohybových hrách. Osvojování si dovednosti a poznatky předcházející čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka. Seznamování se základními číselnými a matematickými pojmy, prostorová orientace.

 

Akce mateřské školy

  • Dětský úsměv
  • Lanový park Kladno
  • MTU zpracovatel odpadů
  • Výlet na hrad Okoř
  • Den dětí

 

Pohybové a manipulační činnosti

  • Zdolávání překážek prolézáním, přelézáním, podlézáním. Průlezky na školní zahradě.
  • Pohybová hra „ Žáby, čápi, motýli“. Změna běhu v prostoru na daný signál.
  • Pohybová hra „Dneska se mi zdálo“. Střídání klidové polohy s rušnou na daný signál.
  • Nácvik kotoulu vpřed.
  • Zdolávání nerovnosti terénu v přírodě.
  • Pohybová hra „Na včeličky“.
  • Manipulace s míčem. „Na obra a Palečka“.
  • Pohybová chvilka Leze, leze brouk“.
  • Pěší výlet do Podlešína na dětské hřiště.
  • Běh s vyhýbáním „Na barevná auta“.

 

Činnosti vedoucí k povědomí o okolním světě a jeho dění.

  • Procházka po okolí. Prohlubujeme si poznatky o jaru, pozorování změn v přírodě.
  • Procházka po okolí. Učíme se znát názvy běžných jarních květin a upevňujeme si znalosti o podmínkách pro jejich růst.
  • Procházka na louku. Pozorování hmyzu. Poznávání a pojmenování běžných druhů a seznámení s jejich způsobem života.
  • Námětová hra „Na zahradníka“. Učíme se poznat a pojmenovat běžné květiny a znát jejich jednotlivé části.
  • Námětová hra „Na farmu“. Poznáváme a pojmenování HZ, jejich mláďat a užitek.
  • Práce s obrazovým materiálem „Dopravní prostředky“.
  • Procházka v obci. Sledování dopravy, rozhovory (pojmenování dopravních prostředků, k čemu slouží, čím se musí řídit, kdo dohlíží na bezpečnost provozu.)

 

Tvořivé, konstruktivní, výtvarné a estetické činnosti (rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky)

  • Kolektivní práce „Život na louce“.
  • Výroba překvapení ke Dni matek.
  • Sestavování prostorových staveb z brček.
  • Hra s auty na dopravním koberci.

 

Řečové a jazykové činnosti a rozvoj paměti

  • Nácvik písně „Když jsem já sloužil“.
  • Nácvik říkanky s pohybem Sluníčko“.
  • Vyhledávání rýmů.
  • Částečný nácvik písně „Nehoda“

 

Předmatematické činnosti

  • Předškolák“.
  • Mozaika „Ukaž, co umíš“.
  • Společenská hra „Berušky“.
  • Řazení obrázků dle časové posloupnosti (používání řadových číslovek a pojmů první, před, za, poslední).

 

 Rozvoj smyslového vnímání

  • Zrakové vnímání – námětová hra „ Chodím, hledám.
  • Pocitový chodníček
  • Poslech reprodukovaných zvuků.
  • Obkreslování předkreslených tvarů – figura v pozadí.